Okno dialogowe "Kolor"

Czytaj więcej...

Okno to znajduje się w "Przyborniku" poniżej narzędzi. Pozwala: zarządzać, tworzyć oraz zapamiętywać wybrane kolory. Okno to aktywizowane jest w wyniku kliknięcia obszaru koloru pierwszo- (ew. drugo-)planowego. Okno umożliwia wybranie koloru w jednym z pięciu trybów: GIMP, Akwarela, CMYK, Trójkąt barw, Paleta.

Czytaj więcej...

Po prawej stronie każdego z pól trybu wyboru barwy znajdują się (zawsze widoczne w oknie dialogowym) pole z suwakami, które pozwala ręcznie ustawić kolor zmieniająć wartości (i udziały) poszczególnych barw podstawowych (RGB) lub dopełniających (CMYK).

Czytaj więcej...W tym drugim przypadku możliwe jest odrębne ustawianie: barwy (Hue), nasycenia (Saturation) oraz wartości (Value), odpowiadające jasności światła białego (jasność, Brightness, B). Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat odwiedź Wikipedię sprawdzając hasła (odpowiednio): HSV czy CMYK.

Zmieniając położenie suwaków możemy w polu podglądu (porównania) barw obserwować efekt naszych działań. W polu "HTML" widoczna jest zmieniająca się wartość heksadecymalna koloru.Czytaj więcej...
Wartość heksadecymalną można wpisać bezpośrednio (bez znaku hash #). Co ciekawe: wpisując w polu HTMLwartość trzyznakową np. "abc" GIMP rozwinie ją do pełnego zapisu: "aabbcc".

Na uwagę zasługuje też (znajdująca się w tym okne) pipetka (z monitorkiem w tle). Jej działanie jest podobne do narzędzia o nazwie "Pobierz kolor". Ale jej zasięg jest zdecydowanie większy. Kolor można pobrać z dowolnego miejsca na aktywnym ekranie systemu. A narzędzie pobiera kolor "tylko" z okna głównego GIMPa.

Na zakończenie: można dodać stworzony kolor do palety 12 zapamiętanych kolorów, jak również pobrać 1 z 12 zapamiętanych kolorów.

Czytaj więcej...Warto się na chwilę zatrzymać się przy trybie "Akwarela". Załóżmy, że wcześnie jako kolor podstawowy wybraliśmy biały (np. poprzez wpisanie w pole HTML wartości FFFFFF). Klikając kolory na barwnej palecie kolorów dodajemy do "białego" kolor kliknięty. W naszym przykładzie zielony.

W miarę klikania rośnie nasycenie dodawanej barwy. Suwak z prawej strony służy do określania "ilości" barwy dodawanej za każdym kliknięciem.

W niektórych przypadkach przydatny jest klawisz "Przywróć", który ustawia kolory na poprzednio wybrane. By ustawić domyślne (pierwszoplanowy - narzędzi: czarny, drugoplanowy - tła : biały) po wyjściu z okna dialogowego należy użyć skrótu klawiszowego "D".

Opuszczenie okna z zatwierdzeniem wybranego koloru: klawisz "Enter" lub kliknięcie przycisku "OK".
Rezygnacja ze zmian koloru: klawisz "Esc" lub kliknięcie przycisku "Anuluj".

Narzędzie "Pobierz kolor"

Pod ikonką wkraplacza (i skrótem klawiszowym - literą - "O") w "Przyborniku" kryje się narzędzie "Pobierz kolor", nazywane też "pipetką". Służy ono do pobierania koloru (dla koloru pierwszo-, z Ctrl drugoplanowego) z pikseli aktywnej warstwy ekranu głównego (tj. obrazu) GIMPa.

Wydawałoby się, że niewiele tu można jeszcze dorzucić. Jednak wystarczy otworzyć okno "Opcję narzędzia". Okazuje się wtedy, że można tu ustawić:Czytaj więcej...

  • sposób pobierania koloru:
    • z piksela jednej warstwy,
    • wielu pikseli jednej warstwy
    • z kilku warstw z uwzględnienie działania masek oraz trybów mieszania barw,
  • wyświetlania informacji o pobranym kolorze.

W dolnej części okna "Opcji narzędzia" widoczne są 4 ikony służące do "obsługi" parametrów narzędzia. I tak służą: zapisowi, przywróceniu poprzedniej wartości, skasowaniu oraz przywróceniu wartości domyślnych.

Czytaj więcej...Pierwszą z dostępnych opcji jest (domyślnie wyłączona) opcja "Próbkuje średnią kolorów". Po jej włączeniu suwak o nazwie "Promień" jest dostępny i możemy ustawić z jakiej ilości pikseli (wskazanej poprzez wielkość promienia) będzie obliczana średnia wartość koloru.

Na obrazku z lewj widocznym jest, że pobranie koloru z tego samego piksela po włączeniu opcji "uśredniania" koloru dało inny wynik.

Drugą z dostępnych opcji jest "Próbkowanie wszystkich warstw". Standardowo jest ona wyłączona. Istotnie wpływa na działanie narzędzia.

Czytaj więcej...

O ile pipetka znajduje się ponad warstwą, z której chcemy pobrać barwę to nie dzieje się nic ciekawego. Inaczej wygląda sytuacja gdy "pomiędzy" pipetką a aktywną warstwą znajduje się co najmniej 1 warstwa (nazwijmy ją maską), której piksel w danym miejscu nie ma pełnej przezroczystości.

Przy nieaktywnej opcji "Próbkowanie wszystkich warstw" niezależnie od tego co w rzeczywistości jest widoczne na ekranie pipetka pobierze barwę "klikniętego" piksela aktywnej (wyróżnionej) wartswy.

Po zaznaczeniu opcji "Próbkowanie..." po "kliknięciu" piksela na ekranie pipetka pobierze barwę wynikającą ze zmieszania barw wszystkich widocznych warstw. Wliczając w to efekt działania masek i trybów mieszania!

O możiwości określania czy pobieramy kolor pierwszo- czy drugoplanowy wspomniałem powyżej. Tu warto zwrócić uwagę, że istnieją też dwie dodatkowe możliwości:

  • "Tylko wybór" - jeśli ta opcja jest aktywna, wówczas kolory: pierwszo- i drugoplanowy nie ulega zmianie. Jesli przy kliknięciu wciśniemy "Shift" lub włączona jest opcja "Okno informacyjne" to na ekranie zostanie wyświetlona informacja o kolorze "klikniętego" piksela.
  • "Dodanie do palety" - nazwa opcji chyba wyjaśnia wszystko.

Czytaj więcej...Aktywna opcja "Okno informacyjne" powoduje, że po kliknięciu pojawia się pełna informacja o kolorze klikniętego piksela. Warotści poszczególnych komponentów koloru mogą zostać zaprezentowane w trybie: piksel, RGB, HSV i CMYK.

Zwróć uwagę, że w nagłówku tablicy znajduje się informacja o: warstwie, z której pobrano kolor, nazwa obrabianego pliku oraz miniaturka obrazu.

Warto zauważyć, że w oknie dialogowym "Kolor" również znajduje się "pipetka" (z monitorkiem w tle). Jednak jej działanie (choć również dotyczy pobierania koloru) dotyczy całej powierzchni aktywnego ekranu. Bez możliwości wpływania na wartość pobieranego koloru.